Intellectual honesty is very important for scholars. There is a famous story about Rav Chaim Soloveitchik. In his trial shiur at Volizhin he was giving a brilliant explanation of a difficult Rambam when suddenly he remembered a Rambam in the פירוש המשניות that contradicted his whole approach. He immediately stopped the shiur and announced everything I said until now was wrong.
The Gemara in Eruvin has 2 incidents where רב ששת covers up his mistakes.
1. Eruvin 11b
תָּנָא: צוּרַת הַפֶּתַח שֶׁאָמְרוּ, קָנֶה מִכָּאן וְקָנֶה מִכָּאן וְקָנֶה עַל גַּבֵּיהֶן. צְרִיכִין לִיגַּע, אוֹ אֵין צְרִיכִין לִיגַּע? רַב נַחְמָן אָמַר: אֵין צְרִיכִין לִיגַּע. וְרַב שֵׁשֶׁת אָמַר: צְרִיכִין לִיגַּע.
אֲזַל רַב נַחְמָן וַעֲבַד עוֹבָדָא בֵּי רֵישׁ גָּלוּתָא כִּשְׁמַעְתֵּיהּ. אֲמַר לֵיהּ רַב שֵׁשֶׁת לְשַׁמָּעֵיהּ רַב גַּדָּא: זִיל, שְׁלוֹף שְׁדִינְהוּ. אֲזַל, שְׁלַף, שְׁדִינְהוּ. אַשְׁכְּחוּהוּ דְּבֵי רֵישׁ גָּלוּתָא, חַבְשׁוּהוּ. אֲזַל רַב שֵׁשֶׁת, קָם אַבָּבָא, אֲמַר לֵיהּ: גַּדָּא, פּוֹק תָּא! נְפַק וַאֲתָא
The Gemara then brings a proof against רב ששת and the Gemara ends with רב ששת saying
אֲמַר לֵיהּ: אִי מַשְׁכַּחַתְּ לְהוּ — לָא תֵּימָא לְהוּ לְבֵי רֵישׁ גָּלוּתָא וְלָא מִידֵּי מֵהָא מַתְנִיתָא דְכִיפָּה.
Unbelievably רב ששת says don’t tell anyone about the ברייתא that contradicts my opinion and proves me wrong where is the intellectual honesty?
2. עירובין לט
ההוא בר טביא דאתא לבי ריש גלותא דאתציד ביום טוב ראשון של גליות ואשתחיט ביום טוב שני
רב נחמן ורב חסדא אכלו רב ששת לא אכל
The Gemara concludes that רב ששת was wrong not to eat the meat
אשכחיה רב ששת לרבה בר שמואל אמר ליה תני מר מידי בקדושות אמר ליה תנינא מודה רבי יוסי בשני ימים טובים של גליות אמר ליה אי משכחת להו לא תימא להו ולא מידי
Comments Rashi
לא תימא להו - להאי מילתא דמיכספי לי על דלא אכלית מיניה
So intellectual honesty went out the door because רב ששת didn’t want to be embarrassed
No comments:
Post a Comment